SpaceShipTwo: Τα αίτια της συντριβής του διαστημικού σκάφους

Ανθρώπινο λάθος ίσως οδήγησε στη συντριβή του SpaceShipTwo - Η διάλυση του υποτροχιακού σκάφους της Virgin Galactic δεν φαίνεται να προκλήθηκε από κάποια έκρηξη

Η διάλυση του υποτροχιακού σκάφους SpaceShipTwo στη διάρκεια δοκιμαστικής πτήσης δεν φαίνεται να προκλήθηκε από έκρηξη, ωστόσο το σύστημα που το επιβραδύνει κατά την επιστροφή του στη Γη ενεργοποιήθηκε πρόωρα από τον συγκυβερνήτη, ανακοίνωσε η Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ.

Η Virgin Galactic ανακοίνωσε στο μεταξύ ότι ένα νέο διαστημικό σκάφος θα είναι έτοιμο για δοκιμές το 2015.

Οι άκρες των ασυνήθιστων φτερών του σκάφους της Virgin Galactic είναι σχεδιασμένες να περιστρέφονται προς τα πάνω κατά 90 μοίρες ώστε να αυξάνουν την αεροδυναμική αντίσταση και να επιβραδύνουν την κάθοδό του από το όριο του Διαστήματος. Η λειτουργία αυτή ονομάζεται feathering.

Στη δοκιμή της Παρασκευής, η οποία κατέληξε στο θάνατο του συγκυβερνήτη και το σοβαρό τραυματισμό του κυβερνήτη, το feathering έπρεπε να είχε ενεργοποιηθεί όταν το σκάφος πετούσε με ταχύτητα 1,4 φορές μεγαλύτερη από την ταχύτητα του ήχου.

Ενεργοποιήθηκε όμως πολύ νωρίτερα, όταν το SpaceShipTwo πετούσε με ταχύτητα Mach 1, ανέφερε ο Κρίστοφερ Χαρτ, πρόεδρος της Εθνικής Υπηρεσίας Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB). «Τα φτερά κινήθηκαν στη θέση ανάπτυξης. Δύο δευτερόλεπτα αργότερα είδαμε το σκάφος να διαλύεται» είπε. Τόνισε πάντως ότι η πρόωρη ενεργοποίηση του feathering δεν μπορεί να θεωρηθεί ακόμα αιτία του δυστυχήματος. «Έχουμε μπροστά μας μήνες και μήνες ερευνών μέχρι να καταλήξουμε στα αίτια» είπε ο Χαρτ σε συνέντευξη Τύπου.

Ανέφερε ακόμα ότι οι δεξαμενές καυσίμου και ο κινητήρας του SpaceShipTwo βρέθηκαν σχεδόν άθικτα, ένδειξη ότι δεν υπήρξε έκρηξη. Οι εμπειρογνώμονες έχουν στη διάθεσή τους οπτικό υλικό που τραβήχτηκε από κάμερες στο εσωτερικό του SpaceShipTwo και από αεροπλάνο που το ακολουθούσε.

Οι κάμερες στο κόκπιτ δείχνουν τον συγκυβερνήτη να μετακινεί έναν μοχλό του συστήματος feathering από τη θέση «unlock» στη θέση «lock». Για την ενεργοποίηση του feathering ο κυβερνήτης θα έπρεπε στη συνέχεια να τραβήξει έναν διακόπτη, κάτι που όμως δεν συνέβη. Παραμένει ασαφές πώς τα φτερά άρχισαν να περιστρέφονται χωρίς να γίνει η δεύτερη αυτή κίνηση.

Σε μια άλλη εξέλιξη, ο διευθύνων σύμβουλος της Virgin Galactic Τζορτζ Ουάιτσαϊντς δήλωσε στους Financial Times ότι ένα νέο σκάφος έχει ολοκληρωθεί κατά 65% και θα είναι έτοιμο για δοκιμές όταν η Υπηρεσίας Ασφάλειας Μεταφορών εκδώσει πόρισμα για το δυστύχημα.Αυτό αναμένεται να καθυστερήσει περίπου έναν χρόνο, και στο μεταξύ η Virgin Galactic θα μείνει καθηλωμένη.

Ο Ουάιτσαϊντς απέρριψε επίσης τις αναφορές για την ενδεχόμενη επικινδυνότητα του νέου καυσίμου που χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στη δοκιμή της Παρασκευής, αποτελούμενο από σφαιρίδια πλαστικού που προέρχεται από νάιλον. Τόνισε ότι το νέο καύσιμο είχε υποβληθεί σε εκτεταμένες δοκιμές στο έδαφος.

Το πλαστικό καύσιμο καίγεται μαζί με πρωτοξείδιο του αζώτου, γνωστό και ως αέριο του γέλιου. Τρεις μηχανικοί είχαν σκοτωθεί από έκρηξη σε δεξαμενή καυσίμων στο έδαφος το 2007. Ο Ρίτσαρντ Μπράνσον, ο δισεκατομμυριούχος ιδρυτής της Virgin Galactic, είχε δηλώσει πριν από έναν μήνα ότι οι πρώτες πτήσεις αναψυχής σε ύψος 100 χιλιομέτρων θα μπορούσαν να ξεκινήσουν το Μάρτιο. Ο ίδιος σκόπευε μάλιστα να είναι επιβάτης μαζί με τον γιο του.

Περισσότεροι από 700 επίδοξοι τουρίστες του Διαστήματος, ανάμεσά τους διασημότητες όπως ο Τζάστιν Μπίμπερ και ο Λιονάρντο ντι Κάπριο, είχαν δώσει προκαταβολές για τα εισιτήρια των 250.000 δολαρίων το καθένα. Το SpaceShipTwo είχε σχεδιαστεί και κατασκευαστεί για τη Virgin Galactic από τη Scaled Composites, θυγατρική του ομίλου αεροδιαστημικών και αμυντικών συστημάτων Northrop Grumman.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.