Τα Εισόδια της Θεοτόκου

Του Γεωργίου Χρ. Μπάρδου Θεολόγου

Σήμερον ο Θεοχώρητος ναός, η Θεοτόκος εν ναώ του Κυρίου προσάγεται και Ζαχαρίας ταύτην υποδέχεται.  Σήμερον τα των Αγίων Άγια αγάλλονται και ο χορός των αγίων αγγέλων μυστικώς πανηγυρίζει, μεθ’ ων και ημείς εορτάζοντες, συν τω Γαβριήλ εκβοήσωμεν, χαίρε κεχαριτωμένη ο Κύριος μετά σου ο έχων το μέγα έλεος”.

Μεγάλη γιορτή γιορτάζουμε σήμερον 21 Νοεμβρίου, γιατί σήμερα η Θεόπαις Μαρία η Πάναγνος Παρθένος κόρη της Ναζαρέτ, ως τριετίζουσα δάμαλης προσάγεται και εισέρχεται εις τα Άγια των Αγίων του πανσέπτου ιερού ναού του Κυρίου και ο Ζαχαρίας αγαλλιάζεται θεοπρεπώς όταν υποδέχεται την παιδίσκη Μαριάμ.

Στο Ναό της Ιερουσαλήμ  παραμένει εννέα χρόνια και δημιουργείται το ερώτημα. Το ευσεβές ζευγάρι έμεινε άτεκνο παρά τις δεήσεις στο Θεό για να αποκτήσει παιδί. Τέλος σε προχωρημένη ηλικία ο άγγελος τους διαμηνύει ότι ο Θεός θα εκπληρώσει τον πόθο τους. Αμέσως χωρίς να σκεφθούν ο Ιωακείμ και η Άννα υπόσχονται ότι θα το αφιερώσουν στο Θεό. Εις τα τρία έτη έκριναν ότι ήταν ο καιρός να εκπληρώσουν το τάμα.

Όντως πρόκειται για ασύγκριτη γενναιοδωρία. Ενώ σαν γέροι στην ηλικία ένα τέτοιο παιδί θα ήταν βασικό στήριγμα στα γηρατιά τους, το ζευγάρι εκπληρώνει την υπόσχεσή του. Λόγοι πάντως ανθρώπινοι, μητρικά, συναισθηματικά δεν επέβαλαν να προβούν στην πράξη αυτή.  Μοναδική πάντως και παραμένει ιδανική η περίπτωσις. Αφού επρόκειτο για την Παναγίαν, ποιά μητέρα δεν θα προέβαινε σ’ αυτήν την αφιέρωση;

Άλλωστε το γεγονός αυτό μας φανερώνει την παρέμβαση του Θεού. Ο πυρήνας της εορτής προέρχεται από το απόκρυφον πρωτευαγγέλιον του Ιακώβου το οποίον νοθεύτηκε από εξωγενείς παράγοντες και παρέμεινε στα απόκρυφα. Ο ακριβής χρόνος της καθιερώσεως της εορτής αγνοείται.

Εκείνο που είναι γνωστό ιστορικά είναι ο πρώτος ναός των Εισοδίων και προφανώς και η αρχή της εορτής. Και αυτός εντοπίστηκε πάνω στα ερείπια του πλέον παλαιού ναού του Σολομώντος κατά προτροπή του αυτοκράτορα Ιουστινιανού, και τα εγκαίνια έγιναν 21 Νοεμβρίου του 543 επί Πατριάρχου Ιεροσολύμων Πέτρου του Α’.

Ο ναός αυτός έμεινε στα χέρια των Χριστιανών 15 μόνον γιατί τα Ιεροσόλυμα κατείχαν οι Άραβες επί 634 οι οποίοι και κατέστρεψαν τον Ναό.

Την εορτή των Εισοδίων ύμνησαν ο Γρηγόριος ο Παλαμάς, ο οποίος την ονομάζει “Η Θεοτόκος ως μητέρα της Νοεράς Ησυχίας”. Ο Ηλίας Μηνιάτης και ο άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας.

Η Είσοδος της Παρθένου στα Άγια των Αγίων κατέχει για τους ιερείς πατέρες, όπως και για την υπόλοιπη ορθόδοξο παράδοση, κεντρική θέση. Και αυτό, γιατί η Παρθένος Μαρία είναι εκείνη που δίνει νόημα σ’ όλη την προηγούμενη ιερή ιστορία του Ιουδαϊκού λαού στην Παλ. Διαθήκη. Και αυτό φανερώνει την παρέμβαση του Θεού, η οποία παρέμβαση οδηγεί στη σωτηρία.

Γι’ αυτό η Ορθόδοξη Πατερική σκέψη γύρω από την εορτή αποκαλύπτει το νόημα και την ουσία γεγονότων. Αυτό εκφράζει και ο ύμνος της 8ης ωδής που ψάλλωμεν στα προεόρτια των Εισοδίων. Αυτός ο ύμνος παρουσιάζει την Αγία Άννα, την μητέρα της Παναγίας να λέει στον πρεσβύτη Ζαχαρία ο οποίος την υποδέχεται στο Ναό: “Ιδού πρεσβύτα σοφότατε, λαμπρώς υποδέχου, την μόνην μέλωσαν εις πράγματα, προφέρειν τα κηρύγματα”.

Έτσι η Παρθένος Μαρία με την Είσοδό της στα Άγια των Αγίων, έκλεισε τις πόρτες του θανάτου και άνοιξε την πόρτα της ζωής. Ετοίμασε με αυτό τον τρόπο την οικογένεια του Θεού, δηλ. την Εκκλησίαν, τον Παράδεισον, το σώμα του Υιού της. Και όλα αυτά έγιναν, γιατί έφθασε η αρετή μιας ψυχής να σταματήσει την κακία των ανθρώπων όλων των αιώνων. 

Μέσα λοιπόν στο Ναό η Παρθένος Μαρία θα γινόταν το κατοικητήριο του Θεού και μέσω Αυτής “ο Θεός ενέδυ (εφόρεσε) τον άνθρωπον για να τον υψώσει σε Θεάνθρωπο ώστε οι ενδυόμενοι τον Θεάνθρωπο Ιησού Χριστόν δηλ. τον Υιόν της Παρθένου, να θεούνται”. (Ν. Καβάσιλας). Τέλος η εκκλησία τιμά το ζεύγος Ιωακείμ και Άννας που τόσο συχνά ακούεται.

Ας τιμήσουμε την Παναγία και ας ζητήσουμε τη μεσιτεία της που έχει ανοιχτές τις αγκάλες για όλους μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.